Het wandelavontuur, dag 6

Dag 6: Woensdag 15 mei 2019: Laggan (Rumblie Guesthouse) – Baileguish, 27,9 km

Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2019 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

Dag 6. Vanaf vandaag gaan we per dag steeds minder kilometers lopen. Beter, fijn vooruitzicht. Vandaag is ook de dag dat we op de koffie gaan bij de organisatie van deze Challenge. We komen regelmatig wat dorpjes tegen met de bijbehorende cafe’s en pubs. Het is woensdag vandaag; geen reden dat ze NIET open zouden zijn.

The Rumblie Guest House – S to Drumgask – E towards Breakachy – Mains of Glen Truim (Clan Macpherson Memorial Cairn)- cross Ri Spey at Spey Bridge – visit Newtonmore Hostel (Hi! J) – Kingussie – Route 205 SHT – S – follow Ruthven Road B970 – E B970 – N at Tromie bridge – after 500 m SE direction Baileguish

Dag 6: Laggan (Rumblie Guesthouse) – Baileguish

We zijn vanmorgen vroeg heerlijk uitgerust (hoop ik) uit het echte bed gestapt. We hebben waarschijnlijk nóg een keer gedoucht en misschien wel genoten van een Schots ontbijt. Nou ja, Zuslief dan vooral. De bacon, het worstje en de Black Pudding (nee, dit heeft absoluut niets met chocolade te maken), zijn niet aan mij besteed als niet-vleeseter. Porridge (Schotse havermout) daarentegen, oeh mjam, weer wel.

Over deze dag van onze route schreef onze vetter: “There are tempting cafes at the Pottery at Middleton and at Raliabeg on the cyclepath. The hostel in Newtonmore will offer tea and sympathy and will record your phone-in there.”

We vertrekken weer op tijd. We lopen terug naar de brug en steken die over naar de andere kant van de rivier (Spey-river). We passeren vrijwel direct direct Middleton. Ik denk dus niet dat we gelijk daar gaan koffiedrinken als we net ons ontbijt achter de kiezen hebben.

We lopen voorlopig over een weg en dat is iets minder, maar het kwam nu eenmaal zo uit. Als het even mee zit is het niet druk op die weg. Het is overigens nog steeds General Wade’s Military Road. Vanaf Glentruim (waar overigens een prachtig huis / kasteel staat, mag ik hier wonen?), lopen we tussen de Monadhliath Mountains links en de Cairngorm Mountains rechts. We houden de rivier aan onze linkerkant en vervolgen de weg eerst NO en dan N richting Newtonmore. Na 8 kilometer wandelen passeren we het Clan Macpherson Memorial Cairn.

Van Newtonmore wordt gezegd dat het het dorp is dat het dichtst bij het middelpunt van Schotland ligt. Even na de memorial Cairn passeren het punt waar zogezegd dus het centrum van Schotland ligt. Het is gemarkeerd met een steen met daarop een plakkaat met inscriptie. Wie weet kunnen we even die 50 meter omlopen om er een selfie te maken 🙂 Bij Ralia-lodge verderop, na zo’n 10 kilometer wandelen, steken we de rivier Spey over via de (of een, want er zijn er meerdere) Spey Bridge.

We passeren daar een camping. Als we water nodig hebben of een toilet, is het daar vast te vinden. “We offer our guests good facilities with more than enough well maintained toilets, wash hand basins and showers. Fresh water is from Stand Pipes dotted round the park. There’s the laundry too, with a washing machine and tumble drier, together with a sink, if you want to do your washing up there too.”

DJI_0134Spey Bridge Caravan & Camping Park Newtonmore aerial image Aaron Sneddon
Spey Bridge Caravan and Camping Park

Na de camping lopen we eigenlijk zo Newtonmore in. In Newtonmore ligt op zo’n 14-15 kilometer lopen ook het hostel van waaruit de Challenge georganiseerd wordt. Hier zitten Ali & Sue met wie wij al die tijd al corresponderen. We zullen er ons melden (scheelt weer een verplicht telefoontje om te laten weten dat we nog leven) en gedag zeggen. Misschien even op adem komen en wellicht de lunch doen. We zijn immers net over de helft van onze afstand van vandaag. Wie weet kunnen we onze watervoorraad bijvullen en wellicht hebben we hier ook een pakje heen gestuurd dat we mee kunnen nemen. Er zijn winkels, wellicht moeten we nog iets kopen? We hebben vanmorgen nog gedoucht, dus dat hoeft even niet.

Maar we blijven hier niet. Onze route was een gepuzzel en hoe comfortabel het ook leek om hier te verblijven, doen we dat niet; we gaan door. Ons eindpunt van vandaag ligt nog zo’n kleine 13 kilometer verderop. In the middle of nowhere. Where else?

We lopen dwars door Newtonmore en wandelen na 3-4 kilometer ook zo Kingussie in. Kingussie is ook een stad van redelijk formaat, naar Schotse begrippen dan. Als we Kingussie uitlopen, steken we opnieuw via een Speybridge de Spey River over. Als we onze weg vervolgen passeren we aan onze linkerkant de Ruthven Barracks. We hebben dan ongeveer 21 kilometer gewandeld.

Ruthven Barracks

Ruthven Barracks (/ˈrɪvən/), near Ruthven in BadenochScotland, are the best preserved of the four barracks built in 1719 after the 1715 Jacobite rising. Set on an old castle mound, the complex comprises two large three-storey blocks occupying two sides of the enclosure, each with two rooms per floor. The barracks and enclosing walls were built with loopholes for musket firing, and bastion towers were built at opposite corners. Destroyed by Jacobites following their retreat after the Battle of Culloden in 1746, the Barracks ruins are maintained as a Scheduled Monument by Historic Scotland. They are accessible at all times without entrance charge. (Bron: Wikipedia)

Maar we zijn er nog niet. We moeten nog een paar kilometer door. We lopen dan op of -waarschijnlijk beter voor onze voeten- naast de B970 op weg naar Drumguish. Vlak ná de Tromie Bridge en vóór we op die weg naar rechtsaf gaan, bij zo’n 21 kilometer, passeren we aan onze linkerkant de toegangsweg tot de Speyside Distillery. Helaas alleen toegankelijk op afspraak, dus ik gok dat we misschien even de geur opsnuiven, maar dan toch weer doorlopen. Vanaf daar lopen we nog zo’n 8 kilometer door tot waar we hopen ons tentje op te zetten. Als je kijkt naar onderstaande foto moet dat niet zo’n heel groot probleem zijn.

Zo goed als de plek waar wij ons tentje willen pitchen

Dan rest ons nog het opzetten van de tent, eten maken en huppekee de slaapzak in. Morgen lopen we voor een groot gedeelte door Glen Feshie. Mooi en een beetje ruig. Morgen is ook een dag van ‘maar’ 22 kilometer en dat scheelt wellicht toch iets. Dit was dag 6, op naar dag 7!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.