• TGO Challenge Windwak

    Gaan we of gaan we niet?

    Het is bijna februari en covid is nog hier. Op dit moment zitten we in een lockdown met een avondklok. Zuslief ontving gisteren haar tweede Pfizer vaccinatie en kan er voorlopig tegen. Ze is als SEH-verpleegkundige essentieel en krijgt -terecht- voorrang. Ik ben eigenlijk best onbeduidend en mag achter aansluiten. Met het gestuntel van de EU in de deals met de farmaceutica in het achterhoofd, denk ik dat ik ergens tegen het eind van 2021 aan de beurt ben voor mijn vaccinatie.

    Post uit Newtonmore

    Ali & Sue mailen regelmatig vanuit TGO headquarters met updates rondom de challenge. Ze vragen nog steeds mensen hun route in te zenden voor zover nog niet iedereen dat gedaan heeft. Maar ook bouwen ze een voorbehoud in. Het ziet er covid-wise ook niet zo goed uit voor mei. Er zijn Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten van het virus in omloop. En waar ik me ook zorgen over maak is dat het AstraZeneca vaccin, dat vooral in de UK gebruikt wordt, volgens het Robert Koch Instituut minder effect heeft bij mensen ouder dan 65 jaar. Uiteraard wordt dat in de UK, waar nu inmiddels zo’n 6 miljoen mensen zijn gevaccineerd, betwist. Geen idee of die effectiviteit nog van invloed zal zijn op het loslaten van de maatregelen te zijner tijd, we gaan het meemaken.

    Wat de challenge betreft wordt er wel nagedacht over alternatieven. Natuurlijk kunnen we een jaar overslaan, maar liever niet. We kunnen de tocht ook verplaatsen naar juni of juli. Van Zuslief weet ik al dat zij in die periode niet kan. Een van onze Engelse medewandelaars zal dan ook niet meelopen en ik snap best waarom: midges. Hoe later in de zomer hoe meer dat er zullen zijn. Maar ja, alleen al het feit dat Zuslief niet later kan lopen, zal bij verplaatsen betekenen dat wij overslaan tot volgend jaar. Het zal toch in 2022 wel weer een beetje terug naar normaal zijn *doet schietgebedje*?

    Deel van onze routesheet
    Alternatieven

    Koffiedik kijken. Want zo zien alternatieven er op dit moment uit. Maar, door een vage waas in de nabije toekomst kijkend, zouden we de volgende opties hebben:

    Is de challenge afgelast, maar is reizen naar de UK en Schotland mogelijk, dan zou het kunnen zijn dat we de tocht alsnog gaan lopen. Dan maar niet georganiseerd, gewoon op eigen houtje. De vluchten zijn geboekt, de accomodaties tussendoor ook. Als die onverhoopt gesloten blijven, gaan we de hele tocht wildkamperen. Onze medewandelaars hebben al te kennen gegeven desnoods een keer naar de Hooglanden te rijden om her en der langs onze route eten te gaan verstoppen als herbevoorrading onderweg niet mogelijk is. In het allereerste geval zullen we eten voor twee weken moeten meenemen. Geen idee of dat realistisch is, maar ik gok dat dat niet nodig hoeft te zijn. We zullen vast ergens pakjes heen mogen sturen.

    Gaat die hele tocht niet door omdat we niet naar de UK mogen reizen, maar wel elders binnen Europa, dan zou ik opnieuw naar de Dolomieten willen afreizen. Waarschijnlijk niet met Zuslief, maar wel met wederhelft. Hup de auto in en gaan met die banaan. Tentje mee om daar te kamperen en onderweg overnachten in de auto als een ander verblijf niet kan.

    Kilometers maken

    Met enige regelmaat maken Zuslief en ik wandelkilometers. Sinds kort ook weer met een volle rugzak om. Is het niet als training voor de challenge, dan wel om die coronakilo’s eraf te wandelen. Want ook nu weer geldt: alle kilo’s die er eerder af zijn, hoeven we niet mee te zeulen. Dat doen we in NL en als het even kan naar een gebied waar het niet al te druk is. Zo waren we laatst in het Mastbos in Breda en op de Amerongse Berg in de Utrechtse Heuvelrug. Beetje oppassen dat je niet op de hoofdpaden loopt. Kies je de kleinere paadjes, vooral die met veel modder, dan blijf je weg van de grootste meute. Het is een beetje behelpen. De Amerongse berg is met zijn 66 meter geenszins te vergelijken met Schotland. We kunnen nu de afstanden trainen, maar de hoogtes niet. Zodra het weer kan schieten we de Ardennen in, of de Eifel. Of pikken we een weekendje Dartmoor zoals in voorjaar 2020 eigenlijk al het plan was maar niet doorging. Ja, het is een beetje behelpen, maar we vermaken ons best.

  • TGOC 2021, Woensdag, dag 6

    Dag 6: Woensdag 19 mei 2021: Glen Mazeran – Aviemore, 27,7 km

    Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

    Dag 6. Vandaag lopen we aan de andere kant van River Findhorn. Aan het eind van deze dag zullen de weersomstandigheden bepalend zijn voor hoe en wanneer we verder gaan na vandaag. Maar daarover later meer.

    Carn Ruighe Shamrhaigh – track south of Carn an Ailean – the Old Military Road – Sluggan – continue with the OMR to Kinveachy Lodge then head S on forest tracks to NH889 140, then into Aviemore High Range Lodge Hotel (phone-in + resupply).

    Dag 6: woensdag 19 mei 2021: Glen Mazeran – Aviemore, 27,7 km
    Commentaar van de Vetter

    Onze ‘vetters’ schreven over vandaag: First of all I would suggest placing a rest day at Aviemore so if you do run across any problems you have some time to play catchup. A better route into Aviemore is to continue with the OMR to Kinveachy Lodge then head S on forest tracks to NH889 140, then into Aviemore.

    Foul Weather Alternative: I would suggest carrying on to Aviemore where you will be able to get a forecast for the next few days and make your decision then. I would want a 48 hour clear window for your proposed route over Cairn Gorm so if the weather forecast is poor for 20th you could remain in Aviemore and take a rest day. If the weather is to clear for the 20/21th, you have plenty of time in hand on your originally proposed route; which is of course what I am working from. If the forecast for 20/21th is not good then you can move on without delay.

    Read More
  • TGOC 2021, Dinsdag, dag 5

    Dag 5: dinsdag 17 mei 2021: Ault-na-Goire – Glen Mazeran, 28,5 km

    Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

    Dag 5 alweer. Vandaag is de dag dat we aan de andere kant van de Great Glen Fault verder lopen. Vandaag is ook een dag van de Monadhliath Mountains. Een deel van onze route van vandaag is op bestaande paden en een stukje moeten we zelf navigeren.

    From Ault na Goire – Errogie – NE to Aberarder House – SSE following Allt Mor & Glen Mazeran to just after Glen Mazeran Lodge

    Dag 5: Ault-na-Goire – Glen Mazeran

    Onze vetter schreef over vandaag: this is a good way across the Monadhliath which I have used myself. There is a shooters hut at the end of the Allt Mor track (NH 654225) which is a good place for a stop. Glen Mazeran is beautiful and usually holds a good number of deer.

    Read More
  • TGOC 2021, maandag, Dag 4

    Dag 4: Maandag 17 mei 2021: Cannich – Ault Na Goire, 32,2 km

    Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

    Vandaag is de dag dag we twee faults passeren: de Strathglass Fault en de Great Glen Fault. Fault staat daarbij voor een zijverschuiving (strike-slip fault), waarbij waarbij beide zijden horizontaal (lateraal) ten opzichte van elkaar bewegen. Op de eerste hebben we eigenlijk geslapen bij Cannich en bij River Glass. De Strathglass Fault is gevormd door River Glass. De bodem van de grond daar om heen is gevormd door alluvium. Dat is het losse materiaal dat als sediment door de rivier is afgezet. De tweede is de Great Glen Fault bij Loch Ness als we overvaren naar Inverfarigaig. Vandaag lijkt een grote dag, maar 5 km ervan is overvaren.

    Cannich Campsite – Drumnadrochit – Evening ferry – Ault na Goire (stay @ Sutherlands -> emailed & resupply) *Cannich to ferry = 27,2 km & Inverfairig to Ault na Goire = 5 km

    DAG 4: CANNICH – AULT NA GOIRE
    Read More
  • TGOC 2021, zondag, Dag 3

    Dag 3: Zondag 16 mei 2021: Loch Affric Jetty – Cannich, 25,8 km
    Dag 3: Loch Affric Jetty – Cannich

    Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

    Hopelijk worden we met stralend weer wakker en hebben we een prachtig zicht op Loch Affric. We staan niet te laat op want we hebben een redelijk lange, maar niet al te ingewikkelde dag voor ons. Vandaag staat in het teken van de Affric Kintail Way en vanavond kunnen we douchen (yeah!) op de campsite op Cannich; onze eindbestemming voor vandaag.

    Go E on Affric Kintailway  – Glen Affric – Cannich Campsite (phone-in)

    Read More
  • TGOC 2021, Zaterdag, Dag 2

    Dag 2: Zaterdag 15 mei 2021: Iron Lodge – Loch Affric Jetty, 24,4 km

    Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

    Vandaag is het dag 2 van de challenge. Hopelijk hebben we afgelopen nacht goed geslapen en is het droog gebleven. Bij goed weer en zeker nog zo vroeg in de tocht is de kans op een koude nacht dan wel groter, maar onze Sea to Summit Flame III slaapzak kan ons goed warm houden. In 2019 lag hier nog sneeuw bij de start. De dagelijkse routine van opstaan, ontbijtje maken en tentje opruimen kan weer ingesleten raken. Omdat we twee routes hebben samengevoegd zal vandaag de dag zijn dat we eerst een stuk naar het zuiden lopen om bij Loch Affric en de Affric Kintail Way te geraken.

    (SW past Carnach), SE to ascend to Falls of Glomach, then descend SE to cross Abhainn Gaorsaic and walk S down E side of this river past Lochs Thuill Easaich, Gaorsaic and a’Bhealaich, then head E along Allt Gleann Gniomhaidh to Alltbeithe. Then walk E along Affric Kintail Way to camp near jetty on Loch Affric.

    Dag 2: Iron Lodge – Loch Affric Jetty
    Read More