Het wandelavontuur, dag 3

Dag 3: Zondag 12 mei 2019: Alltbeithe – Laddie Hut, 28,3 km

Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2019 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

Vandaag wandelen we minstens 28 kilometer, dus het is opnieuw zaak om niet al te laat weg te gaan. We hoeven vandaag niet superhoog te klimmen, maar het hoogste punt vandaag is toch nog steeds een kleine 500 mtr. Bij zeg, een relatief trage 3 km per uur, zijn we zeker 9 uur onderweg. Misschien gaan we wel sneller, maar laten we even van langzaam uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen. Willen we dus op een redelijk tijdstip op ons volgende eindpunt aankomen, is een vertrek vòòr 9 uur ’s morgens geen gek idee, lijkt me.

Continue along Easter Glen Quoich, cross the River Loyne at NH 091 055 (or if high up further) and go by the Mam na Seilg to the road towards Poulary – roadbridge over River Garry near Poulary – track to bridge (NN129 999 not yet on map) which connects to tracknetwork towards Wester Mandally – find campspot near Laddie Hut

Dag 3: Alltbeithe – Laddie Hut

Het eerste deel van onze route van vandaag gaat volledig door onbewoond gebied. Waarschijnlijk hebben we rond Alltbeithe wellicht nog bereik met de telefoon, maar verderop langs deze route misschien helemaal niet meer. Onze richting vandaag is oost – zuidoost. Het hoogste punt zien we bij Màm na Seilg. Na zo’n 12 kilometer wandelen wisselen we een pad voor een weg. Dan zijn we al in de buurt van Loch Poulary en bijna op de helft van onze wandeldag.

Misschien kunnen we lunchen in de buurt van de geasfalteerde (?) brug die we bij Poulary moeten oversteken, met zicht op het meer.

Als we verder lopen na de lunch gaan we door bosrijk gebied en komen we bij een vrij nieuwe brug: The track to a bridge at NN129 999, not yet on the map, which connects to the track network to White Bridge or Wester Mandally. This forest is being radically changed from a uniform plantation to a rich variety of native trees.

New forestry bridge across Allt Choire a’ Bhalachain

Aan de foto kun je zien dat we dan ineens bosrijk gebied in lopen. De route vinden zal geen groot probleem zijn. Het is -voor zover we kunnen nagaan- een goed zichtbaar pad. Volgens alle luchtfoto’s is het een gebied in ontwikkeling, er worden flink wat bomen geplant. Geen idee of ze daar op zondag ook mee bezig zijn, maar dat zien we dan wel. Veel bomen is in ieder geval fijn voor de wildplasjes. Tenminste een klein beetje beschut.

Aan het eind van de dag zetten we onze tentjes neer daar waar we denken dat het kan. Er is hier eigenlijk vrij weinig, dus dit wordt ook echt wildkamperen. Hopelijk hebben we wat bereik met de telefoon. We hebben beloofd om vanavond in te bellen naar de organisatie. Er lijken echter geen gebouwen of iets in de buurt te zijn. Wel loopt er een klein stroompje (Allt Ladaidh) en bij voldoende water wellicht ook watervallen:

Waterfall on the Allt Ladaidh, Glengarry Forest

Dit was dag 3, op naar dag 4!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.