Even gewichtig doen

Ik heb bij de start 12,7 kilo ingecheckt in het vliegtuig en dat is exclusief camera met batterijen, telefoon, powerbank en kabels, paspoort, pasjes, geld, gas en water. Dat is best netjes voor 13 dagen wandelen. Maarrrrr…2 kilo daarvan waren alleen al van de rugzak. Nu ik achteraf blauwe plekken heb van de rugzak, moet ik bij mezelf te rade gaan of die wel goed was en of die niet lichter kan.

Zaken die knagen

Met die grote wandeltocht achter de rug, ben ik ook een ervaring rijker. Er zijn dingen die ik absoluut hetzelfde zal doen, maar er zijn ook wat dingen die knagen. Eén van die dingen is het gewicht van mijn rugzak: de Osprey Aura AG 65. Ik heb er lang over gedaan om ‘m uit te zoeken. In de winkel best een tijdje met gewicht omgehad en het leek ‘m te zijn. Ik heb hem inmiddels ook aardig wat kilometertjes meegesjouwd.

Voordelen:

De Osprey Aura is een damesrugzak. Dat betekent dat er met de maatvoering rekening gehouden is met het vrouwenlichaam. Iets met heupen en taille. Fijn. Daarnaast is de rugzak perfect voor het organiseren van wat je mee wilt nemen: een groot vak onderin dat apart te openen is. Heel fijn om mijn slaapzak daarin te doen. Lekker grote voorvakken, zijvakken en ook nog een meshvak aan de buitenkant.

Het bovenste deel is afneembaar waarmee de inhoud van de rugzak verkleind kan worden tot zo’n 50 liter. Dat bleek voor de vorige grote wandeltocht prima. De rugzak is lekker sterk ook en alle riemen zijn goed aan te trekken zonder dat er iets kapot gaat. Bovenal: hij is redelijk comfortabel vanwege het frame dat erin zit; hij laat het gewicht goed op mijn heupen hangen. Er zitten dikke schuimpads op de schouderbanden die vrij comfortabel aanvoelen. Ook is het gewicht van de rugzak, voor wat hij kan, absoluut niet veel: 2080 gram en zonder het bovenste gedeelte: 1860 gram. Wat trouwens ook handig is, is dat de rugzak als hij vol is zo stevig is, dat ik er gewoon op kan gaan zitten. Een zitmatje is daardoor ook niet nodig.

Nadelen:

Wat niet handig is, is dat de rugzak niet uit zichzelf blijft staan, maar omvalt. Ook is het lastig de vakjes in de heupbanden te openen. Eigenlijk is dat allemaal niet zo heel belangrijk. Wat wel een dingetje is, is dat ik, ondanks die dikke schuimpads en damesmaatvoering, na 350 kilometer toch blauwe plekken op mijn sleutelbeenderen had. Tijdens het wandelen had ik inderdaad regelmatig de neiging de schouderbanden te verzetten. Iets zat er dus echt niet lekker. Als ik het gewicht van de rugzak afzet tegen hoeveel ik eigenlijk maar maximaal in totaal wil dragen; iets van 14 kilo, dan neemt die rugzak toch een aardig groot deel in.

Licht, lichter, lichtst

Wat te doen? Neem ik de relatief comfortabele, maar absoluut zwaardere Osprey Aura opnieuw mee naar de volgende grote wandeltocht? Of ga ik toch op zoek naar een lichtere rugzak. Ik probeer -binnen mijn budget- al zo licht mogelijk te wandelen. Maar het kan altijd lichter. Eerst eens even iets over gewichten. Of je nu voor een weekend, een week of langer gaat lopen, je basisuitrusting is altijd hetzelfde. Alleen de hoeveelheid voedsel, water en brandstof varieert, afhankelijk van de duur van je tocht.

  • Basisgewicht is alles wat je aanhebt en wat je niet kan consumeren, zoals voedsel, water en brandstof.
  • Het pakgewicht is al het gewicht dat je aan het begin van de tocht op je rug draagt, INCLUSIEF al je voedsel, water en brandstof.

En dan de hoeveelheden die erbij horen:

  • De traditionele backpacker heeft een pakgewicht van 17,5 kilo en meer;
  • De lichtgewicht backpacker heeft een basisgewicht van 10 kilo of minder;
  • De ultralichtgewicht backpacker heeft een basisgewicht van 5 kilo of minder;
  • De subultralichtgewicht backpacker heeft een basisgewicht van 2,5 kilo of minder.

Al bij de vorige challenge heb ik een spreadsheet gemaakt met een overzicht van de zaken die ik mee wilde nemen. Zo kon ik ook zien wat -bij benadering- mijn mee te nemen gewicht zou zijn. Nerdy? Ja, misschien wel, maar meten is weten en dat geldt uiteraard ook voor wegen. Ik zat toen op een totaal gewicht van 13947 gram zonder hetgeen ik aanhad. In het vliegtuig checkte ik 12,7 kilo in. De rest zat in een klein dagrugzakje voor in het vliegtuig en daar kwam het gewicht van een gasbusje er nog bij. Dit jaar ga ik proberen er iets minder van te maken. Hoe ga ik dat aanpakken?

3-4-3 methode

Jorgen Johansson bedacht het 3-4-3 (three for three) principe. Hij schreef erover: Smarter Backpacking. Je kunt je tandenborstel afzagen en alle etiketjes uit je kleding knippen, maar hiermee bespaar je hooguit grammen, geen kilo’s. Begin dus met de zwaarste spullen.

Het 3-4-3 (drie voor drie) systeem houdt in dat de drie zwaarste onderdelen van je uitrusting ieder niet meer dan één kilo mogen wegen. De drie zwaarste onderdelen zijn over het algemeen de tent, het slaapsysteem -het slaapmatje en de slaapzak- en de rugzak. Volgens dat systeem mogen ze samen eigenlijk niet meer dan drie kilo wegen. Ze hoeven niet persé ieder één kilo per stuk te wegen. Als het ene iets lichter is, kan het andere iets zwaarder zijn. Zowel de traditionele tent, als de rugzak alsook het slaapsysteem wegen ieder meestal zo rond de drie kilo, samen goed voor negen kilo. Als je het voor elkaar kan krijgen dit totale gewicht terug te brengen naar drie kilo, dan scheelt dat meer dan het afzagen van de steel van een tandenborstel.

De rugzak

Vandaar dat ik ook aan het kijken ben hoe ik die drie zaken lichter kan maken, te beginnen met mijn rugzak. Op de Chinese supermarkt heb ik een lichtere rugzak gevonden. Weegt de Osprey zonder bovendeel 1860 gram, deze nieuwe rugzak weegt 850 gram. Dat is al een besparing van iets meer dan een kilo, alleen al op de rugzak. Maar hij moet natuurlijk ook wel sterk genoeg zijn en dat moet nog blijken. Ik heb er nog niet mee gewandeld, maar hoop dat snel wel te doen. Ook wat comfort betreft is het nog even afwachten hoe dat gaat. De nieuwe rugzak heeft geen frame en dat betekent een paar dingen: niet echte vrije ruimte tussen rug en rugzak, dus geen ventilatie en dus sneller een natte rug van het transpireren. Ook vraagt het meer aandacht met pakken. Een bult voelt niet lekker in de rug. Maar een stuk lichter is het allemaal wel. En ook veel minder groot zoals je op de foto hierboven kunt zien. Ik ben hoopvol wat de nieuwe rugzak betreft, nu alleen hopen dat hij sterk is. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, zou het zomaar kunnen dat ik voor een alternatief als de Gossamer Gear Gorilla 40 ga. Die weegt met de heupband zo’n 900 gram.

Tent

Dan is er nog de tent en het slaapsysteem. Mijn tent is nu een cheap-ass Chinese tent die me goed bevallen is tijdens de vorige grote wandeling. Hij is inmiddels niet meer wit, maar meer off-white, maar dat maakt me helemaal niets uit. Hij voldeed prima, ik had hem redelijk snel opgezet en hij is bij stevige wind (en die is er genoeg in Schotland!) sterk genoeg gebleken. Bovendien is hij best licht: 1120 gram exclusief tentharingen (60 gram). Als ik een lichtere tent wil, moet ik inleveren op ruimte en naar een 1-persoons tent gaan òf ik moet heel veel geld gaan betalen voor een tent van cuben-fiber (Dyneema ®). Eén van de bekendste en lichtste tentjes die hiervan gemaakt is, is de Zpacks Duplex. Een enkelwandig tentje van 595 gram. Ja echt. Dat is de helft van mijn huidige tentje! Ik zou met deze tent dus hiermee al op een gewichtbesparing zitten van zo’n 1600 gram. Enkelwandig is ook wel een dingetje omdat dat betekent dat je als het een beetje tegenzit in de ochtend zeker eerst je tentje met droogwrijven met een (microvezel)doekje. De kans op condensatie is bij een dubbelwandige tent minder groot, maar ook wel aanwezig. Het grote voordeel van een dubbele wand is dat de condensatiedruppels niet direct op de slaapzak vallen. Een alternatief voor de Duplex zou de dubbelwandige Stratospire li van Tarptent zijn. Met 794 gram wel weer iets zwaarder, maar ook iets meer slechtweer-bestendig. In de VS zou ik respectievelijk $ 599,- of $ 689,- betalen. Mét het risico dat ik dan wel invoer- en douane kosten moet betalen. Koop ik zo’n tent in Europa, dan betaal ik € 985,- voor de Duplex of €1.150,- voor de Statospire li. Zoveel geld voor zo’n tentje is toch wel wat, hoor. Dat doet toch wel een beetje pijn aan mijn portemonnee, zeg maar. Misschien hou ik het maar bij mijn cheap-ass Chinese rip-off. Een goedkoper alternatief dat goed aangeschreven staat is anders nog The One van Gossamer Gear. Die weegt zo’n 680 gram in totaal. Enkelwandig, dat wel. Maar de prijs is echt wel een stuk beter.

Slaapsysteem

Dan het slaapsysteem. Ik slaap op een Therm-a-rest Neoair Xtherm (450 gram) en in een RAB Ascent 500 slaapzak. Het matje zou ik niet willen inwisselen voor iets anders. Ik ben er tevreden over. Het is een lekker licht matje en vooral heel belangrijk: heerlijk warm. 

De slaapzak is iets anders. Die weegt 1175 gram. Dat is niet heel veel voor een donzen slaapzak met een comforttemperatuur van 1 °C | limiettemperatuur van -4,5°C. Maar dat kan best lichter en dat zou ik heel misschien ook wel willen. De Carinthia D 400 bijvoorbeeld. Die weegt in de S-versie slechts 620 gram en heeft een comforttemperatuur van -1,4 °C | limiettemperatuur van -7,5°C. Vergeleken met mijn huidige slaapzak scheelt dat toch ook weer zo’n 550 gram. Een alternatief kan zijn: de Flame III van Sea to Summit. Ook een echte damesslaapzak. Die weegt ook maar 665 gram.

Hoeveel lichter dan?

Mijn huidige rugzak, tent en slaapsysteem wegen samen nu 4.665 gram. Stel dat ik zou overstappen naar een nieuwe betrouwbare rugzak (900 gram) ✔️, een nieuw enkelwandig tentje (680gram), een nieuwe slaapzak (665 gram) ✔️ en mijn huige matje (450 gram) hou, dan kom ik in totaal voor die zaken op 2.695 gram. Keurig binnen de 3-4-3 methode en iets meer dan twee kilo (!) minder dan met mijn huidige spullen. Over 350 kilometer is dat toch wel een ding.

Maarja, de centen ook 🙂
Ik dub nog even verder.

Voor de geïnteresseerden hieronder mijn beoogde gearlist, nog met mijn oude tent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.