TGOC 2022, Vrijdag, Dag 2

Dag 2: Zaterdag 15 mei 2022: Iron Lodge – Loch Affric Jetty, 24,4 km

Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2021 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

Vandaag is het dag 2 van de challenge. Hopelijk hebben we afgelopen nacht goed geslapen en is het droog gebleven. Bij goed weer en zeker nog zo vroeg in de tocht is de kans op een koude nacht dan wel groter, maar onze Sea to Summit Flame III slaapzak kan ons goed warm houden. In 2019 lag hier nog sneeuw bij de start. De dagelijkse routine van opstaan, ontbijtje maken en tentje opruimen kan weer ingesleten raken. Omdat we twee routes hebben samengevoegd zal vandaag de dag zijn dat we eerst een stuk naar het zuiden lopen om bij Loch Affric en de Affric Kintail Way te geraken.

(SW past Carnach), SE to ascend to Falls of Glomach, then descend SE to cross Abhainn Gaorsaic and walk S down E side of this river past Lochs Thuill Easaich, Gaorsaic and a’Bhealaich, then head E along Allt Gleann Gniomhaidh to Alltbeithe. Then walk E along Affric Kintail Way to camp near jetty on Loch Affric.

Dag 2: Iron Lodge – Loch Affric Jetty, 24,4 km, laagste 81m, hoogste 463m, 695 hoogtemeters.
Daar gaan we

In theorie lopen we vandaag zo’n 24,4 kilometer. Inmiddels weten we dat dat in de praktijk misschien wel 28 kilometer zal zijn. We starten vanaf het punt waar we gisteren gekampeerd hebben, ergens in de buurt van of net voorbij Iron Lodge. We genieten van ons eerste zelfgemaakte ontbijtje en breken de tentjes op. Hup, de rugzak weer om en gaan.

Onze vetter schreef over vandaag: The path up beside the Falls of Glomach is of variable quality with steep drops so please take great care. Gleann Gaorsaic is renowned for being very wet underfoot: best to stay a little way up the hill on drier ground if you can. You have taken a rather roundabout route to reach Alltbeithe YH but there may still be some Shiel Bridge starters in the area.

Het eerste stuk vanaf Iron Lodge is vrij vlak. We hebben zo’n 5 kilometer gewandeld naar en om Loch Leitreach als we gaan klimmen en de Allt á Ghlomaich tussen de heuvels door volgen naar de watervallen.

Zo ziet dat dan eruit
Falls of Glomach

The Falls of Glomach, in Ross Shire, Scotland is one of the tallest waterfalls in Britain with a drop of 113m. The falls border Kintail donated to the National Trust of Scotland in 1944 and subsequently incorporating West Affric in 1993. It is not easily reached on foot, requiring an 8 kilometre trek through remote and wild countryside. (Bron:Wikipedia)

Falls of Glomach met een drone gefilmd

De Falls of Glomach is een van de hoogste watervallen van Schotland. In het filmpje hierboven is te zien waar onze vetter ons voor waarschuwt: het is niet het gemakkelijkste pad. Maar eenmaal daar moet de waterval prachtig zijn om te zien.

Allt Thulin Aesaich bij Loch Thuill Easaich

Na ongeveer 9 kilometer zitten we op het hoogste punt van die dag: iets van 450 meter. Valt dus reuze mee, maar… ook zoals de vetter schreef: Gleann Gaorsaic kan erg nat en dus boggy zijn. Er is geen pad en we moet een stroompje oversteken: de Allt Thuill Easaich. Zie de rode pijl op de afbeelding hiernaast. Hopelijk krijgen we geen natte voeten.

Loch Affric

Na zo’n 17,5 kilometer bereiken we Alltbeithe (of Glen Affric) Youth Hostel. Als het open is, is het wellicht een idee om hier even wat te drinken of van een afternoontea met cake te genieten. In het oorspronkelijke plan voor 2020 zou dit de eindbestemming van dag 1 zijn geweest. In de herziene route van 2021 lopen we nog een stukje door naar de jetty van Loch Affric. Dat is de eindbestemming voor dag 2. Er is een bothy of huisje en er is een zandstrand. Ik hoop op een fenomenaal uitzicht over het Loch. De foto hieronder is al veelbelovend.

De fishing bothy en jetty aan de westkant van Loch Affric

We eindigen onze dag met het opzetten van de tentjes en genieten van ons diner. Bij mooi weer zullen we vooral veel foto’s maken en wie weet nog even een rondje over het strand. Bij slecht weer hoop ik dat we gebruik kunnen maken van de bothy om te schuilen. Er lijkt een soort van vuurplaats te zijn. Met een beetje geluk is er hout en kunnen we een kampvuur maken. Mooie plek om de dag te eindigen met een heupflesje whisky en een stukje oude Rotterdamsche. Nog warm en soezerig kruipen we onze slaapzak in en dromen van bergen en bog 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.