Het wandelavontuur, dag 8

Dag 8: Vrijdag 17 mei 2019: Duke’s Chair – Braemar Caravanpark, 24,4 km

Dit bericht is onderdeel van een aantal berichten die gaan over de wandeltocht die mijn zus en ik in mei 2019 gaan lopen. Met deze berichten probeer ik mezelf voor te bereiden op de tocht. Door de route stap voor stap uit te schrijven, zie ik welke bijzonderheden we onderweg tegen gaan komen en kan ik alvast een beetje inplannen waar we wanneer zullen aankomen. Daarnaast hoop ik dat het voor jou als lezer ook leuk is om mee te gaan in onze voorpret. Op zijn minst hoop ik dat er een klein beetje informatieve waarde zit in deze berichten. Schotland is immers een prachtig land!

Yes, we zijn over de helft van onze tocht! Hopelijk hebben we dat gisteren goed kunnen vieren. Ons vooruitzicht? Volgende week op deze dag hebben we het afscheidsdiner achter de rug en maken we ons op voor de reis terug naar Glasgow. We gaan dan met de trein en het weer zal bepalen hoe laat. Maar, zover zijn we nog niet. We hebben nog heel wat kilometertjes te gaan vanaf dit punt, laten we die eerst maar afleggen!

Route 205 SHT – Follow path E – left (N) at Ruigh nan Clagh – N to White Bridge and cross river Dee – walk towards Linn of Dee N-side of the river after Linn of Dee – drop into Mar Lodge – regain road to Braemar by Victoria Bridge – Braemar Caravan park

Dag 8: Duke’s Chair – Braemar Caravanpark

Geldie Burn

Vandaag volgen we voor een groot gedeelte van de dag de Geldie Burn tot aan White Bridge na ongeveer 9 kilometer. Als we daar naar links lopen, komen we bij wat vallend water dat Chest of Dee heet. Wellicht als we zin en tijd hebben kunnen we daar even gaan kijken. Na White Bridge heet het water waarlangs we lopen River Dee. Van Linn of Dee lopen we verder naar Mar Lodge.

Onze vetter schreef over vandaag: “I suggest you stay on the north side of the river after Linn of Dee and drop into Mar Lodge for tea and sympathy. You can regain the road to Braemar by the Victoria Bridge. The Caravan park in Braemar has always offered a warm welcome to Challengers”.

Na 13,5 kilometer passeren we eerst een Memorial. Het is een herinnering aan twee jonge mensen waarbij de jongeman in 1927 verdronk terwijl hij zijn verloofde van een verdrinkingsdood probeerde te redden.

Drowning memorial Linn of Dee

Als de river Dee vol is (in spate), na hevige regenval, moet het een spectaculair gezicht zijn om die te zien stromen.

Linn O' Dee
Linn of Dee (linn = waterval).

Bij km 14,4 ongeveer, passeren we de Lui Bridge. We lopen nog steeds op het zelfde pad naar Mar Lodge Estate toe. Als we daar aankomen zijn we al over de helft van onze wandeltocht voor die dag. Wellicht een mooie plek om onze lunch te maken?

Mar Lodge

Op Mar Lodge Estate, een groot landgoed dat valt onder National Trust for Scotland, staat de Mar Lodge. Een bijzonder gebouw. “In the grounds is a Victorian Ballroom, with distinctive lattice trellising, the internal walls of which are covered in 2,435 stag’s skulls”.

HISTORY The estate forms part of the ancient Earldom of Mar. After the 6th Earl joined the 1715 Jacobite rebellion the estate became forfeit to the crown. The Earl’s brother Lord Grange stepped in and bought the estate to provide for the Earl’s wife and son. The estate was then purchased by the Duff family, later Earls of Fife, and they held the estate into the 20th century. They built a hunting lodge for family use, calling it Mar Lodge.

This was later rebuilt in 1895 as an ornate Victorian hunting lodge. The building was destroyed by fire in 1991. It was completely rebuilt, but transformed internally to provide holiday accommodation. The most impressive feature is a huge ballroom with 2435 red deer stag heads decorating the walls. In 1995 the National Trust for Scotland bought the entire estate to preserve its unique natural environment and wildlife habitat.

Bron
Rondje Mar Lodge

Het welkom voor de wandelaars van de challenge is daar volgens alle berichten op internet warm. Zie vooral ook deze foto die wandelaar in 2017 nam:

Mar Lodge welkomstbord

Vandaar via de Victoria Bridge over de River Dee richting Braemar.

Victoria Bridge bij Mar Lodge

Braemar

Vlak hierna buigen we naar het oosten en passeren de Linn of Corriemulzie (leuke naam!), een watervalletje dat blijkbaar snel over het hoofd wordt gezien. We lopen nu dus langs de rechteroever van de River Dee en lopen na zo’n 23 kilometer Braemar in. Wikipedia zegt over Braemar: ‘Braemar is een dorp in Schotland, het ligt in het Cairngorms National Park. Het is een gemeente in het raadsgebied Aberdeenshire. Het Cairngorms National Park maakt onderdeel uit van de Schotse Hooglanden en ligt tussen Perth, Aberdeen en Inverness. Braemar ligt ongeveer op de boomgrens, op een hoogte van 339 m’.

Er is een kasteel en er zijn twee grote hotels. Ons eindpunt van vandaag is helaas geen luxe hotel. Wij gaan gewoon weer kamperen. Maar niet wild dit keer. We slapen op een camping. Vergeleken met wildkamperen is dat toch best luxe te noemen. Kijkend naar de faciliteiten, springen vooral deze in ons oog (gek hè:-)):

• Heated toilet and shower blocks – free hot showers
  • Calor Gas available to purchase on site

In Braemar zelf zijn ook een aantal restaurantjes. Dus met dat eten komt het ook wel goed, geen enkele reden om dat brandertje aan te zetten vanavond: even een klein stukje het dorp inlopen en gewoon lekker aanschuiven bij een van die tentjes lijkt me een prima plan:

Oh, we moeten niet vergeten naar de organisatie te bellen vanavond!

Dit was dag 8, op naar dag 9 alweer!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.